Sabtu, 23 Juli 2016

PENJELASAN ISU STEERING AUTOLOCK KETIKA MEMANDU


Hari ni share yang ni pula...

Ingat nak sentuh NCAP "Compatibility" pasal ramai sibuk bercerita pasal Bezza 5 Star Asean NCAP vs IRIZ 5 Star Asean NCAP vs Preve 5 Star ANCAP.
Masing-masing nak tunjuk dia yang paling kebal. Takpa simpan isu tu...lain kali kita sembang.

Kali ni nak sentuh pasal isu yang ramai dok kecoh mengenai Steering Wheel Lock sampai katanya ada yang terbabas.
Saya ada rahsia besar tentang System Steering IRIZ ni. Takpa biarlah saya bocorkan.
Let's begin..

Boleh ker Steering Wheel locked during driving.
Boleh...tapi macam kata P-Ramlee...kadang-kadang, jarang-jarang. Itupun saya baca untuk rujukan kes di luar negara.
Kalau ada itu memang kes besar dan memerlukan immediate containment action.

First kita perlu tahu tentang apa fungsi Steering Wheel Lock Ignition.
Steering Wheel Lock sebenarnya adalah mechanism for Anti-Theft dalam kategori Mechanical Operated Device, to prevent unauthorized engine ignition.

Kes steering wheel lock berpunca drp 2 perkara:
1. Key Mechanism worn out...especially old car.
2. Lock Pin Stuck kes yang berlaku pada Chevrolet.

Tetapi kebanyakkan kes yang berlaku sebenarnya bukanlah Total Locked tetapi Steering Wheel Berat nak mampus macam saka Mak Limah dok bertenggek atas steering.
Dan ini kerana Power Steering system down berpunca:
1. Power Steering Pump rosak
2. Engine terus shut down kerana masalah sensor rosak or engine problem.
(Ini selalu berlaku pada kereta buruk Nissan saya....huhuhu takda duit nak beli kereta baru)

So this is a secret untuk kereta IRIZ yang comel lotey macam Selena Gomez tu (nama melayu Sarimah Ghani asalnya)
IRIZ variant Premium dah mula tak pakai Steering Wheel Lock untuk makluman kalian.
IRIZ sudah mula mengunakan "Electronic Gear Shift Lock".

Apa Electronic Gear Shift Lock?
System ini buat pertama kali dalam dunia dibangunkan oleh Proton untuk mengatasi Steering Wheel Lock dan juga sebagai Anti Theft device.
Berani kawe claimed mcm ni pasal dulu kawe dan team yang developed system ni yang kami panggil Centralize Locking Unit (CLU). Beria ke Taiwan army guarded area tempat di mana CLU chip dihasilkan.

Mesti ada orang lain akan cakap...alaa OEM lain pun dah buat.
Jangan nak menipu....system CLU Iriz bukan setakat on engine dia akan activate.
System CLU dikawal oleh ECU yang hanya berfungsi apabila signal immobilizer active.
Step 1 immobilizer to communicate with ECU to start the engine.
Step 2 immobilizer to communicate with ECU to release the gear shift.
Coding drp CLU akan communicate dan encrypted signal dengan Continental ECU baru boleh start engine.
Maksudnya...kalau orang nak curi IRIZ dia kena hack 2 system immobilizer, ignition dan CLU.
So susah nak curi...tak tahulah ada yang terer macam Nicholas Cage macam cerita Gone in 60 seconds.

Itu kisah CLU...ini kisah Gear Shift safety.
Kereta dulu2....spt Wira or Gen2, start engine terus boleh masuk gear. Tak selamat.
Kalau anak kecil start engine terus boleh tarik gear lever ke R or D. Tak ker naya langgar dinding rumah.
Tapi kerana untuk memenuhi global requirements, Proton sudah apply Gear Lock.
Di mana perlu tekan brake baru Gear boleh shift daripada P ke R or D.
Dulu awal Proton guna cable type system. Tekan brake so cable akan tarik gear lock dalam Gear Shift Lever system.
Tapi sekarang Proton sudah guna solenoid to disengage the locking system yang berfungsi apabila menerima signal daripada ECU setelah brake ditekan.

Aaaa.....penat tulis panjang. Anyway to all Proton Sales guy....that is your selling point.
Kalau Perodua....sekecil benda pun dia jadikan selling point.

Sumber: Mukhlis Proton

Tidak ada komentar:

Posting Komentar